Meer dan 1000 KMO’s zetten stappen richting digitalisering dankzij ExperienceCenterBouw

Terug naar : nieuws

Het project ExperienceCenterBouw van Buildwise heeft in een jaar tijd een belangrijke mijlpaal bereikt: meer dan 1000 kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s) uit de bouwsector werden al geïnspireerd en begeleid op weg naar digitalisering. Dankzij gerichte demonstraties in het Experience Center in Zaventem én via een innovatieve mobiele hub, hebben bovendien bijna 200 aannemers maatwerkadvies ontvangen om digitale technologieën te implementeren. Meer informatie vind je hieronder.

Digitale tools op maat van de bouwsector

Het project richt zich op praktische en direct toepasbare technologieën zoals: 

  • 2D- en 3D-meettechnieken, 

  • Kunstmatige Intelligentie (AI), 

  • Building Information Modeling (BIM), 

  • Digitale planningtools. 

De demo’s zijn afgestemd op de dagelijkse praktijk van verschillende bouwberoepen, van dakwerkers en installateurs tot vloerders. Door het gebruik van realistische scenario’s ontdekken deelnemers hoe deze technologieën hun werkwijze efficiënter en winstgevender kunnen maken. 

"Digitalisering biedt een oplossing voor belangrijke uitdagingen in de bouwsector, zoals productiviteit, personeelstekorten en winstgevendheid,"  zegt Bart van de Pol, projectverantwoordelijke bij Buildwise. "Maar het gaat verder dan dat: het versnelt ook maatschappelijke veranderingen zoals de renovatiegolf en de omschakeling naar circulaire bouwmodellen. Onze aanpak maakt digitale transformatie toegankelijk voor zowel eenmanszaken als middelgrote bedrijven." 

Financiële steun voor een digitale toekomst

Het ExperienceCenterBouw is een belangrijk project voor innovatie in de bouwsector en wordt naast de eigen inbreng van Buildwise financieel ondersteund door EFRO, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (€838.829,7) en het Fonds voor Innoveren en Ondernemen (€ 209.707,43). De totale kostprijs van het project wordt geraamd op € 2.097.074,26.  

Onze partners