Digitalisering van de bouwsector wordt gezien als een van de belangrijkste strategieën om zowel de interne problemen van bouwbedrijven (verhoging van de productiviteit, personeelstekort, veiligheid) als bredere maatschappelijke kwesties (circulariteit van gebouwen en materialen, versnelde golf van renovaties) aan te pakken. Om ervoor te zorgen dat digitalisering doordringt tot in elk bouwbedrijf, is niet alleen onderzoek nodig naar de mogelijkheden die digitalisering biedt. Ook moeten de acties in het veld worden geïntensiveerd, met name bij kmo's, om hen vertrouwd te maken met deze opkomende technologieën.
De acties in verband met de invoering van digitale technologie vormen de kern van het project ExperienceCenterBouw. Het doel is om bedrijven te sensibiliseren door hen interactieve demonstraties aan te bieden die afgestemd zijn op de behoeften van elk bouwberoep. Op die manier kunnen ze met kennis van zaken beslissen over de relevantie van bepaalde technologieën. Met het permanente Experience Centre in Zaventem en de mobiele hub biedt Buildwise een breed scala aan digitale technologieën die in aanwezigheid van experts kunnen worden getest.
Verder zijn er implementatiegidsen beschikbaar met informatie over de benodigde vaardigheden, de benodigde apparatuur en mogelijke opleidingen beschikbaar voor elk bedrijf dat de sprong wil wagen. Er worden ook meer diepgaande workshops georganiseerd om de latere implementatie van deze technologieën te vergemakkelijken.
ExperienceCenterBouw brengt bouwbedrijven op een heel praktijkgerichte manier in contact met digitale technologieën, zodat ze kunnen zien hoe hun vak door digitalisering kan worden ondersteund. Het doel van deze aanpak is om zoveel mogelijk bouwbedrijven te laten overstappen op digitalisering, met als uiteindelijk doel hun prestaties en winstgevendheid te verbeteren.