Vertrekkende van de 'inside-out'-benadering uit de eerste KPMG-studie die in 2023 uitgevoerd werd, startte het Visiecomité een tweede KPMG-studie met een 'outside-in'-perspectief. Dit onderzoek richtte zich op de visie van de (eind-)klanten binnen de bouwsector om de inzichten van de eerste studie verder te verfijnen. Hierbij stond de afstemming van de 'inside-out'-bevindingen met de 'outside-in'-behoeften centraal. Er werd vooral gekeken naar de opvattingen over nieuwe samenwerkingsvormen en ecosystemen, die gebaseerd zijn op het streven naar gemeenschappelijke belangen.
De studie richtte zich op vier doelgroepen:
1. publieke opdrachtgevers (B2G: federale en gewestelijke overheden, steden en gemeenten)
2. private opdrachtgevers, opgesplitst in:
- professionele eindklanten (B2B: investeerders, bedrijven …)
- ontwikkelaars (B2B, geen eindklanten)
- private eindklanten (B2C).
Voor dit project werden een 40-tal professionele opdrachtgevers en eindgebruikers uit de bouwsector geïnterviewd om hun visie op de toekomstige uitdagingen voor de sector en hun ervaringen met samenwerkingsmodellen tijdens bouwprojecten te onderzoeken. Daarnaast werd via een beperkte enquête bij 60 particuliere bouwheren ook input verzameld met betrekking tot hun ervaring bij de bouw van een eigen woning.
Bij de bevraging werd gepeild naar de manier waarop de sector zich moet organiseren om efficiënter samen te werken binnen een bloeiend ecosysteem. Daarnaast werden er vragen gesteld over het creëren van een ecosysteem waarin alle partijen dezelfde belangen nastreven enerzijds, en over de wijze waarop de sector kan evolueren van een 'red ocean'-situatie (een traditionele en fel concurrerende markt) naar een meer collaboratief en innovatief model ('blue ocean'), waarbij de waardeketen herbekeken wordt om een ecosysteem te creëren dat voor alle partijen voordelig is anderzijds. Ook werd onderzocht of er een onderscheid gemaakt moet worden tussen unieke projecten en grootschalige projecten zoals kantoren en scholen.
Om de sector aan te zetten tot meer zelfreflectie, onderzocht KPMG een aantal samenwerkingsmodellen uit andere sectoren en landen. De interviews met de diverse stakeholders, uitgevoerd volgens de principes van 'luisteren, samenvatten en doorvragen', leverden waardevolle inzichten op die de bouwsector verder kunnen ondersteunen in zijn transformatie naar een duurzame toekomst.
In de samenvatting van deze tweede studie hebben we ons tot doel gesteld om de sector te informeren over de nieuwe ideeën in verband met ecosysteemdenken vanuit het oogpunt van de klant.